"ДахаБраха" — про незаконну депортацію українських дітей у відеопроєкті Black Cloud
Український етногурт "ДахаБраха" заспівав колискову "Дитяточко" для українських дітей, частина з яких вже ніколи не повернеться додому.
На тлі монументальної художньої інсталяції "Чорна хмара" (Black Cloud) музиканти етногурту "ДахаБраха" торкаються болючої теми — загрози життю та добробуту українських дітей, колективної травми, пов'язаної з викраденим дитинством. Українські діти ховаються в укриттях, гинуть під завалами, втрачають батьків, дім і надію на повернення.
Станом на 20 листопада 2025 року отримано близько 20 тис. звернень щодо викрадення або примусової депортації українських дітей до росії – частина з цих дітей була усиновлена, інші перебувають у 43 "перевиховних" таборах по всій території рф.; щонайменше 668 дітей загинули та понад 2 200 отримали поранення в Україні.
"Дитяточко" — колискова, народжена у розпал повномасштабного вторгнення. У ній — біль, пам’ять і відчуття несправедливості, що стали частиною щоденного життя кожного українця. Відео знято на тлі Софії Київської — символу історичної тяглості, через яку проступає колективна травма сучасності. Ця колискова — символічна відповідь на цілеспрямоване знищення українського генофонду та депортацію дітей.
У відеороботі "ДахаБраха" поєднує глибоку емоцію, фольклорний вокал і візуальне мистецтво, звертаючись до найціннішого — до того, що було вкрадене й поранене. Це — колискова для всієї нації українських дітей: тих, хто залишився в Україні, хто опинився в окупації, був депортований чи змушений рятуватися за кордоном.
"Як режисерка, я передусім прагнула розкрити ідею музичного твору. Пісня присвячена дітям, викраденим росією, тому всі образи — колиска, зловісна хмара, яблука, що червоніють, фігури музикантів у мандрах — є художнім осмисленням цієї трагедії", — зазначила режисерка Ганка Третяк.
Художній відеоряд та анімація створені з картин фронтмена гурту Марка Галаневича.
“Як з'явилися ці картини? Це був ще один спосіб бути корисним, ще один спосіб говорити — вже не тільки музикою. Кожну картину я створював із думкою про те, що вона стане частиною благодійного аукціону на підтримку України. Художньої освіти я не маю — малюю інтуїтивно, ближче до наїву. Часто поміщаю себе й моїх коліжанок у дивні, нереальні ландшафти — десь між природою та урбаністикою. Там ми ніби шукаємо опору, себе, одне одного. Працюю з акрилом — на полотні або оргаліті. Тепер ці картини живуть у домівках по всьому світу — від Нової Зеландії до Канади. І, звісно, в Україні. У тих, хто любить нашу музику й хоче підтримати країну. Для мене це — велика честь”, - розповів Марко.
Відео фіксує український досвід і робить його видимим у глобальному культурному просторі. Воно нагадує: мова не про статистику, а про долі конкретних дітей, які ще можна врятувати.
"Black Cloud" — монументальна інтерактивна інсталяція заввишки 15 метрів, завдовжки 30 і завширшки 17, вагою 8 тонн. Складається з 45 надувних форм, наповнених понад 2500 кубометрів повітря. Усередині — стробоскопи, що імітують блискавки, і музична композиція, створена зі звуків війни, записаних у Запорізькій області музикантом Денисом Васильєвим, оброблених електронним артистом Involver, за участі саундпродюсера DJ Tapolsky.
24 серпня, у День Незалежності України та перший день Burning Man, буря зруйнувала інсталяцію — хоча вона була розрахована на такі умови, вітер розірвав конструкцію за лічені хвилини.
Утім, вже за три дні команда Ukrainian Witness створила нову інсталяцію — "No Fate", з уламків попередньої. Вона стала символом відродження й опору.