Інтерфакс-Україна
14:15 11.06.2025

Подорожчання хліба можуть стримати державні інтервенції – думка

3 хв читати
Подорожчання хліба можуть стримати державні інтервенції – думка

Всеукраїнська асоціація пекарів (ВАП) і спілка "Борошномели України" в 2024 році другий рік поспіль відмовлялися від підписання меморандуму з Міністерством аграрної політики та продовольства та зерновими асоціаціями через нехтування інтересами та аргументами переробників, повідомив в інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна" керівник ВАП Олександр Тараненко.

"Меморандум - це документ, за порушення якого ніхто не несе юридичної відповідальності. Крім того, ВАП та спілка "Борошномели України" виступали проти обсягів, прописаних у меморандумі (ліміт на експорт зерна обсягом 16,2 млн тонн - ІФ-У). (…), оскільки це призводить до вивезення з України дуже великих обсягів продовольчого зерна, що суттєво впливає на внутрішні ціни на хліб", - пояснив він.

Тараненко акцентував, що переробні підприємства наполягають на розмежуванні продовольчого й фуражного зерна під час фіксування обсягів зернового експорту. При цьому вони нічого не мають проти експорту фуражного зерна в будь-якій кількості, адже Україна вирощує його більш ніж достатньо.

Говорячи про продовольче зерно, експерт наголосив, що в останні роки внаслідок різних подій - і кліматичних змін, і воєнних дій, і економічних ситуацій - якість врожаю зерна в Україні суттєво погіршилася.

"Якщо в 2020 році в структурі врожаю на продовольчу пшеницю припадало 57%, то в 2024 році - лише 27%. Відповідно обсяги придатного для переробки зерна ще менші, бо в згаданих 57% і 27% є пшениця і першого, і другого, і третього класу. Далеко не весь третій клас придатний для переробки на борошно. Тобто пшениці, яка була за результатами врожаю 2024 року придатною для переробки на борошно, в загальній структурі залишалося менше 20%", - констатував Тараненко.

За його словами, під час експерту зерна ці нюанси абсолютно не враховуються. На початку жнив з першою хвилею експорту на зовнішні ринки вивозиться багато продовольчої пшениці, що й спричиняє зростання внутрішніх цін на хліб.

Якби влада вжила певних заходів, наприклад, запровадила сегментацію експорту, сформувала внутрішні запаси, створила державні резерви або фінансувала їх створення, то подорожчання хліба не було б таким суттєвим і різким, переконаний керівник галузевої асоціації.

Тараненко нагадав, що раніше за таким принципом працювали Держрезерв, Аграрний фонд і Державна продовольча зернова компанія. Вони скуповували за прийнятними цінами зерно під час його масового продажу, закладали на зберігання, переробляли і під час різкого росту виходили з інтервенцією на ринок - виставляли на продаж певну кількість борошна і стримували подорожчання.

"Цей механізм існував і непогано працював. Відмовилися від нього через мишей, які з`їли десятки тисяч тонн зерна. Насправді це свідчить не про неефективність механізму, а про недостатній контроль. А сам механізм спроможний забезпечити стабільність цін і продажів хліба", - резюмував керівник ВАП.

Він додав, що потреба внутрішнього ринку в продовольчому зерні 1-2 класів становить близько 3 млн тонн. 

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ

Україна відтермінує активний відбір газу з ПСГ ще на 7-10 днів завдяки відновленню імпорту з Польщі – ексміністерка енергетики

Запущено в роботу після ремонту останній 9-й енергоблок АЕС на контрольованій Україною території

Мінрозвитку розпочало розробку Концепції розвитку інфраструктури зарядних станцій для електротранспорту

Працівники "Запоріжсталі" закликають не підвищувати тарифи на вонтажні перевезення, бо це вдарить по конкурентоспроможності

Київ спрямував 548 млн грн на безперебійне водопостачання й водовідведення до 2026 року

Аграрії зібрали 37,6 млн т зернових та 14,7 млн т олійних – на 16,7% та 21,2% менше, аніж на цю дату торік

Німеччина вносить EUR60 млн у Фонд підтримки енергетики України - Свириденко

Улютін виступає за запровадження добровільної накопичувальної пенсійної системи, а не обов'язкової

Закон про безпеку та інтероперабельність залізничного транспорту планується ухвалити у 2025 році

Уряд працює над відновленням Дорожнього фонду, але з включенням в нього залізниці та міського транспорту

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА