Інтерфакс-Україна
11:13 03.10.2025

Морські шляхи забезпечили у 2024 р. 71% агроекспорту і ще на чверть не досягли довоєнних показників - УКАБ

2 хв читати
Морські шляхи забезпечили у 2024 р. 71% агроекспорту і ще на чверть не досягли довоєнних показників - УКАБ

Морські шляхи забезпечили в 2024 році 71% агроекспорту, що на чверть менше довоєнних показників, повідомив Український клуб аграрного бізнесу (УКАБ).

Аналітики бізнес-об`єднання проаналізували динаміку експортних шляхів у 2021-2024 роках і зазнали, що у довоєнному 2021 році в аграрній експортній логістиці домінували чорноморські порти, через які проходило 94% агроекспорту.

У зв’язку із повномасштабною війною в 2022 році відбулась переорієнтація на альтернативні маршрути, нагадали в УКАБ. Частка чорноморських портів тоді становила 53% за рахунок відвантажень за січень-лютий, а також функціонування Чорноморської зернової ініціативи ООН. Водночас зросла частка перевезень через дунайські порти – 20% експорту, та започаткування роботи "Шляхів солідарності" ЄС, якими було проекспортовано 25% всіх агротоварів.

Аналітики зазначили, що 2023 року дунайські порти посилили свій потенціал як альтернативний експортний канал, частка якого сягнула 36%. Водночас чорноморські порти забезпечували 38%, а "Шляхи солідарності" – 24%.

Відновлення роботи українських морських портів у 2024 році забезпечило повноцінну логістику для насипної продукції, в той час як готова та упакована продукція все ще суттєво залежить від функціонування "Шляхів солідарності" ЄС та дунайських портів. Український морський коридор забезпечив 71% експорту. Частка "Шляхів солідарності" склала 15%, а дунайських портів – 13%, зазначили експерти.

Вони зробили висновки, що українська експортна логістика є адаптивною.

"Україна разом з міжнародними партнерами продемонструвала надзвичайну гнучкість, спільно швидко розбудувавши альтернативні експортні маршрути через ЄС, коли робота морських портів була паралізована", - зазначили аналітики і високо оцінили роботу українських військових, яка дозволила повернути експорт морськими шляхами.

Вони вказали на важливість диверсифікації ризиків через альтернативні маршрути: залізничний, річковий та автомобільний транспорт залишаються важливою складовою експортної логістики.

"Аграрна експортна логістика України демонструє адаптивність до викликів воєнного часу. Проте наземні та річкові маршрути, попри свою критичну важливість для виживання галузі, не здатні в повній мірі замінити пропускну потужність та економічну ефективність морських перевезень. Саме можливості морських портів дозволяють Україні повноцінно виконувати міжнародні контракти та підтримувати статус глобального гаранта продовольчої безпеки", - резюмували в УКАБ.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ

Україна відтермінує активний відбір газу з ПСГ ще на 7-10 днів завдяки відновленню імпорту з Польщі – ексміністерка енергетики

Запущено в роботу після ремонту останній 9-й енергоблок АЕС на контрольованій Україною території

Мінрозвитку розпочало розробку Концепції розвитку інфраструктури зарядних станцій для електротранспорту

Працівники "Запоріжсталі" закликають не підвищувати тарифи на вонтажні перевезення, бо це вдарить по конкурентоспроможності

Київ спрямував 548 млн грн на безперебійне водопостачання й водовідведення до 2026 року

Аграрії зібрали 37,6 млн т зернових та 14,7 млн т олійних – на 16,7% та 21,2% менше, аніж на цю дату торік

Німеччина вносить EUR60 млн у Фонд підтримки енергетики України - Свириденко

Улютін виступає за запровадження добровільної накопичувальної пенсійної системи, а не обов'язкової

Закон про безпеку та інтероперабельність залізничного транспорту планується ухвалити у 2025 році

Уряд працює над відновленням Дорожнього фонду, але з включенням в нього залізниці та міського транспорту

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА