Інтерфакс-Україна
10:21 09.07.2025

Укртрансбезпека пропонує законодавчо зацікавити громади у встановленні WIM-комплексів

4 хв читати
Укртрансбезпека пропонує законодавчо зацікавити громади у встановленні WIM-комплексів

Громади або інші балансоутримувачі автомобільних доріг отримуватимуть 35% від штрафної санкції, яку згенерував автоматичний комплекс фіксації перевантаження (WIM-комплекс), встановлений на їх ділянці дороги.

Відповідний законопроєкт розробила Державна служба України з безпеки на транспорті (ДСБТ, Укртрансбезпека) разом з Міністерством розвитку громад та територій України, повідомив голова Укртрансбезпеки Микита Лагунін.

"Основний недолік WIM-комплексу – це відсутність достатньої кількісті їх на дорогах. В час війни WIM-комплекси не можуть бути пріоритетом, тому вирішили переглянути парадигму підходу до цього питання. Хочемо разом з нашим міністерством залучити до цього процесу інших стейкхолдерів-балансоутримувачів доріг місцевого значення, громади", – сказав він в інтерв’ю агентству "Інтерфакс-Україна".

Лагунін уточнив, що зараз до Укртрансбезпеки під'єднано 57 WIM-комплексів, які працюють, хоча за першим планом, який було розроблено ще десь в 2020-му році, їх повинно було бути приблизно 250 одиниць.

За його словами, мова про WIM-комплекси на дорозі та ще новий вид автоматичної фіксації, так званий Low-Speed WIM – майданчики з більш точним вимірювальним обладнанням, які не мають такої високої пропускної спроможності, але їх доцільно розміщувати на місцях розвантаження/завантаження вантажів, наприклад, на в'їзді у порт.

"Якщо WIM-комплекс на трасі вантажівка може якось об’їхати селами, то на в'їзді у порт вона все одно проїде через цей Low-Speed WIM з високою точністю вимірювання", – пояснив очільник служби.

Лагунін зазначив, що через п’ять років після впровадження системи WIM-комплексів, які не просто допомагали інспектору витягувати з потоку ту чи іншу автівку із ознаками перевантаження, а відразу її штрафувати, ця система показала себе дуже ефективною, тому головною задачею є її масштабування.

За словами голови, деякі проблеми в роботі WIM-комплексів існують, але їх вдається вирішити завдяки апгрейдам та закриттю лазівок, де водії об'їжджають ці комплекси.

Лагунін уточнив, що безпосередньо в Укртрансбезпеки не може бути WIM-комплексів, тому що вони є невід'ємною частиною дороги, як інженерної споруди, й тільки балансоутримувач дороги, наприклад, громада, може встановити WIM-комплекс.

В той же час він повідомив, що пропонується залишати 15% від штрафів на WIM-комплексах на розвиток Укртрансбезпеки, в якій наразі зарплата інспектора складає 22-23 тис. грн на місяць, а решта 50% – у загальний бюджет України.

Як сказав глава служби, зараз цей законопроєкт проходить обговорення з усіма зацікавленими ЦОВВ.

"Це дозволить нам швидко і ефективно розвинути мережу WIMів та збудувати ефективний комплекс запобіжників щодо перевантаження", – підкреслив Лагунін.

За його словами, сьогодні приблизна вартість двополосного WIM-комплексу складає близько 18 млн грн, що не є непідйомним тягарем для більшості громад.

"Деякі WIM-комплекси, які встановлені у місцях, де проїжджають багато перевантажень, можуть окупатися за півроку. Ми не кажемо, що це повинно стати засобом заробітку грошей, але за ефективної роботи WIM-комплексу порушники розуміють, що не треба порушувати. Тож спочатку громади відіб’ють кошти на розбудову і утримання цієї системи, а потім зекономлять на збереженні доріг", – вважає голова Укртрансбезпеки.

Він також повідомив, що за шість місяців державний бюджет поповнився на понад 65 млн грн завдяки WIM-штрафам, тоді як під час перевірок на дорозі, за аналогічний період, близько 300 інспекторів застосували санкцій на понад 283 млн грн. Найбільше WIM-комплекси зафіксували порушень в Київській області - 858, Дніпропетровській та Полтавській областях - 395 та 207 відповідно, а всього було складено 2,7 тис. постанов на порушників.

"Якщо ми можемо розбудувати WIM-комплекси і замінити нашого інспектора на комп'ютери, які системно не беруть хабаря, то це буде круто… Наш основний акцент і пріоритізація – максимальна цифровізація всіх можливих функцій", – наголосив Лагунін.

Загалом за чотири роки функціонування автофіксації до бюджету надійшло 560 млн грн.

Укртрансбезпека зазначає, що найчастіше WIM-система фіксує перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно, штраф сягає 8,5 тис. грн. До повномасштабного вторгнення РФ цей показник складав 36% від загальної кількості порушень, тоді як після відновлення роботи комплексів WIM-систем з травня 2022 року показник підвищився до 64% від загальної кількості порушень.

ОСТАННЄ

Зеленський відзначив державною нагородою "Національна легенда України" видатних діячів культури, спорту та науки

У Запорізькій області внаслідок артобстрілу загинула 46-річна жінка

Ткаченко не виключив дозволу нічних перевезень у таксі у Києві, але лише "законно, під жорстким контролем та відповідальністю"

Уряд схвалив проєкт закону про Нацбюро розслідувань аварійних подій на транспорті

Прем'єр-міністри України та Естонії домовились про зустріч

Масові заходи до Дня Незалежності та дня Харкова пройдуть на території метрополітену

Начальники генштабів НАТО підтвердили підтримку України

Ізраїльські військові приступили до захоплення міста Газа

Трохи більше 17 МВт УЗЕ приєднано до мереж в Україні на тлі 3ГВт виданих на це техумов

"Нафтогаз" продовжує роботу в Костянтинівці попри постійні обстріли та зруйновану будівлю облгазу – СЕО

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА