Интерфакс-Украина
17:38 28.04.2021

Как Украине лучше всего подготовиться к CBAM?

5 мин читать
Как Украине лучше всего подготовиться к CBAM?

Автор: Назар Бобицкий, руководитель брюссельского офиса Украинской ассоциации бизнеса и торговли (UBTA)

(приводится на украинском языке)

У червні Європейська Комісія планує фіналізувати законопроект щодо запровадження вуглецевого механізму коригування імпорту, відомого під абревіатурою СВАМ (carbon border adjustment mechanism). CBAM є дуже важливим компонентом Європейського «зеленого» курсу. Він покликаний стимулювати торгівельних партнерів ЄС підвищувати свої кліматичні амбіції до рівня Євросоюзу і також захищати європейських виробників, обтяжених значними кліматичними зобов’язаннями, від більш дешевого, як вважають в Брюсселі, імпорту вуглецево інтенсивних товарів. Йдеться, передусім, про електроенергію, сталь, скло, цемент, а також з високою імовірністю міндобрива та товари хімпромисловості.

Обмаль часу

Треба віддати належне Уряду України, зокрема віце-прем’єрці з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України Ользі Стефанишиній та торговому представнику Тарасу Качці. Завдяки їхнім сміливим зусиллям Україна вчасно заявила про свою ініціативу налагодити діалог з ЄС щодо впливу ЄЗК на відносини між обома сторонами в контексті уникнення або мінімізації впливу CBAM на український експорт. Наша держава стала, мабуть, однією з перших країн, які розпочали офіційний діалог з ЄС щодо Європейського зеленого курсу. Були проведені перші зустрічі на політичному рівні в лютому цього року в межах Ради асоціації Україна-ЄС, перший раунд консультацій на експертному рівні щодо застосування CBAM.

Однак ми повинні розуміти, що далі Україні треба діяти швидко. Офіційне оприлюднення Комісією законопроекту щодо CBAM і передача його на розгляд держав-членів та Європарламенту – це момент, коли поїзд покине зупинку і набере швидкість. Розпочнеться процедура розгляду і схвалення законопроекту державами-членами та Європарламентом, і можливості забезпечити врахування наших інтересів різко звузяться.

Вкрай важливо продуктивно використати час, який залишається до червня і вести інтенсивні консультації з Єврокомісією стосовно майбутньої архітектури СВАМ. Якщо Україна планує почати консультації після оприлюднення законопроекту – вважай, вона наполовину програла кейс. Щоб з максимальною користю провести консультації в період до червня, потрібне чітке бачення національного економічного інтересу України стосовно СВАМ, яке, звичайно, має спиратися на позицію бізнесу, передусім експортерів.

Більше рішучості

Однак найважливіше – потрібно бути готовими вести енергійний діалог з ЄС з сильної позиції та мати інтелектуальну і професійну сміливість, якщо це необхідно, виступати проти, критикувати, шукати важелі впливу.

Звичайно, ніхто не закликає ставити нереалістичні цілі чи переоцінювати можливості України, однак у цьому зв’язку є речі, які варто робити вже зараз:

1) Звірити свої годинники чи радше позиції з США, Туреччиною, а також з іншими країнами, які критикують СВАМ в Світовій організації торгівлі (СОТ);

2) На всяк випадок підготувати юридичний висновок щодо можливості оспорювання застосування CBAM до українського експорту в межах механізму врегулювання спорів Угоди про асоціацію Україна-ЄС;

3) Заохочувати діалог українських експортерів з суміжними секторами промисловості в ЄС (downstream industries), індустріями-споживачами українського експорту, які можуть бути занепокоєні можливими негативними наслідками CBAM для ланцюжків постачання, наприклад, сталі. Треба шукати їхні голоси в підтримку пом’якшення СВАМ для України, брати на озброєння їхні аргументи.

4) Було б помилковим проводити консультації лише з Гендиректоратом (ГД) «Митниця і оподаткування» Європейської Комісії, які є, умовно кажучи, «на зведенні» законопроекту щодо CBAM. Аналогічні консультації варто вести з ГД «Торгівля», а також ГД «Європейська політика сусідства і переговори з розширення» (NEAR), який відповідає за політичні відносини з Україною, та Європейською службою зовнішніх справ, яку очолює Жозеп Боррель.

5) Потрібно активно вести діалог з країнами ЄС, які відомі своєю підтримкою принципів вільної торгівлі і стурбовані наслідками СВАМ для торгівельних позицій ЄС.

Для реалізації такої амбітної програми важливо максимально активно залучати до роботи нашу мережу дипломатичних закордонних установ, зокрема Представництво України при ЄС та посольства в ключових країнах.

Є питання до ЕС

Безперечно, наші можливості прямо вплинути на законопроект з урахуванням українських інтересів – обмежені. Проте програмою-мінімум на цьому важливому етапі має стати ціль, щоб Єврокомісія чітко інформувала, які опції будуть передбачені в законопроекті CBAM для того, щоб адаптувати його впровадження до українського кейсу. Також необхідно досягати домовленостей, щоб сторона ЄС брала на себе відповідні політичні зобов’язання.  В ідеалі на наступному саміті Україна-ЄС, який пройде восени цього року, треба досягти домовленостей про те, як ці опції можуть бути доступними для України.

Які запитання варто задавати європейцям вже зараз:

  1. Яким чином буде забезпечена відповідність CBAM таким принципам СОТ, як недискримінація (у вигляді імпортного тарифу), національне поводження (у вигляді внутрішнього податку або зобов’язання купувати квоти з пулу, пов’язаного з Європейською системою торгівлі викидами, ЄСТВ), відповідність антисубсидійним нормам СОТ (виглядає сумнівним у світлі закликів окремих європейських виробників зберегти доступ до безкоштовних квот на викиди в ЄСТВ,  прямих субсидій виробникам у вигляді European Innovation Fund) тощо.
  2. Яким чином механізм буде враховувати принцип диференційованих національних обставин Паризької кліматичної угоди? І тут потрібно не соромитися голосно говорити про унікальне становище України, яка займає першість в Європі щодо власного внеску скорочення  парникових викидів, у т.ч. на душу населення. Особливо якщо ця першість була здобута болючим шляхом економічного спаду під час 1990 років, окупації Донбасу і Криму. Яким чином відсутність фактично значних відмінностей в кліматичних амбіціях України та ЄС буде врахована в формулі CBAM для України?
  3. Які невідкладні законодавчі кроки має здійснити Україна, щоб полегшити для ЄС процес врахування балансу викидів України в калькуляції CBAM як пулу квот для імпортерів? Йдеться, передусім, про так звану систему моніторингу, звітності і верифікації викидів парникових газів та впровадження національної системи торгівлі квотами. Нам треба вчасно синхронізувати ці два законодавчі процеси.
  4. Чи є можливості додаткової, цільової, не теоретичної фінансової підтримки України для технологічного переоснащення українських виробників, щоб останні були в рівних умовах зі своїми європейськими конкурентами? Іншими словами, чи може Україна розраховувати на щось на кшталт Інноваційного фонду Україна-ЄС, або програми в межах «Східного партнерства».

На круглому столі «Якщо завтра Green Deal?» я був дуже радий почути від представників Уряду, що ці мої ремарки майже буквально віддзеркалюють напрацювання профільних міністерств в межах діалогу з Єврокомісією. Хотілося б вірити, що це так, і закликати урядовців в Кабміні та причетних міністерств активніше залучати експертів від бізнесу і підтримувати з ними регулярний діалог щодо результатів переговорів.

Источник: Green Deal

ЕЩЕ ПО ТЕМЕ:

ПОСЛЕДНЕЕ

"Кернел" планирует построить крупнейшую СЭС на западе Украины мощностью 250 МВт

Vitagro Energy привлечет 16 млн грн от Фонда декарбонизации Украины для установки когенерационного модуля

При покупке новых автомобилей украинцы будут получать информацию о расходе топлива и уровне выбросов - Свириденко

Производитель обогревателей винницкий завод "Маяк" установил собственную СЭС мощностью 236 кВт

Vestas установил в Украине ветротурбины на 880 МВт мощности ВЭС и продолжает работать - региональный директор

1,3 ГВт ВЭС оккупировано РФ, еще 40 МВт уничтожено или повреждено - представитель ОП

ЕБА призвала к пересмотру климатических целей Украины с учетом военных и экономических реалий

Рада приняла за основу законопроект о совершенствовании механизма "зеленых" аукционов

"Интерпайп" присоединяется к проекту "зеленой" энергетики в проливе Ла-Манш

Внедрение CBAM недостаточно для стимулирования декарбонизации - исследование

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА