Все больше украинцев позволяют себе отдых за рубежом – руководитель Product Marketing в Join UP! Катерина Артюх
Интервью руководителя Product Marketing в Join UP! Катерины Артюх агентству "Интерфакс-Украина" о предпочтениях украинцев относительно отдыха и о планах масштабирования компании
Текст: Оксана Гришина
(подается на украинском языке)
- Які маршрути для відпочинку і звідки зараз пропонує Ваша компанія?
- Наразі ми пропонуємо авіа- та автобусні тури з восьми країн: України, Литви, Латвії, Естонії, Румунії, Польщі, Молдови та Казахстану. Підкреслю: над планами експансії в країни Європи Join UP! працювала ще до повномасштабної війни. Так, запуск офісів у всіх трьох країнах Балтії ми готували ще у 2021 році.
Серед популярних авіамаршрутів літа-24 - європейські країни (Греція, Крит, Албанія, Чорногорія), іспанські туристичні центри Барселона та Тенерифе. В Єгипті ми працюємо з трьома аеропортами: "Шарм Эль Шейх", "Марса Алам", "Хургада". Щодо Туреччини, то куди ж без Анталії - цей напрямок залишається наймасовішим напрямком літа.
Щодо автобусних турів, то тут ми йдемо за ринком. Наразі пропонуємо автобусні тури з України до Болгарії, Чорногорії та Туреччини.
Якщо порівнювати нинішню географію із торішньою, то вона має позитивну динаміку: наша присутність на ринках збільшується, ми відкриваємо нові аеропорти вильоту і розширюємо маршрути.
Наприклад, найпопулярніший аеропорт вильоту для українців сьогодні – це Кишинів.
Цього літа ми звідти відкрили напрямок до Тунісу. Звісно, з Тунісом наша компанія працює з далекого 2013 року, але для аеропорту "Кишинів" це абсолютно новий напрямок, і ми бачимо, як він набуває популярності і у громадян Молдови.
- З якими авіакомпаніями співпрацюєте?
- Їх багато. Серед них є національні держав, з яких є виліт. Наприклад, переважна більшість рейсів з Кишинева виконується нашим партнером - молдавською авіакомпанією FlyOne. У Казахстані, де ми представлені з 2022 року, ми співпрацюємо з Air Astana. Якщо казати про стратегічне партнерство, то, звісно, №1 - це Sky UP, турецькі Pegasus та Turkish Airlines, а також Wizzair.
- Які напрямки найпопулярніші? Порівняйте, будь ласка, дестинації з довоєнним попитом - загалом по мережі та зокрема з України.
- Абсолютні цифри ми зможемо озвучувати за підсумками літнього сезону, але в цілому бачимо позитивну динамику.
Говорячи про п'ятірку лідерів напрямків для українців, то вони традиційні і мало відрізняються від уподобань 2021 року. Номер один напрямком влітку завжди була і залишається Туреччина - запит на неї стабільно високий. На другому місті Єгипет. Стереотип, що там занадто спекотно влітку, ми зламали ще понад 10 років тому. Тут дуже комфортно відпочивати влітку, там немає вологості, тому дуже багато туристів. В топ запитів входить Болгарія, балканські країни (Албанія, Чорногорія і Сербія) та іспанські курорти.
- Якщо говорити про авіатури, то які саме маршрути обирають "українці з України", які аеропорти вильоту найбільш поширені?
- Серед авіатурів понад 50% запитів на сьогодні - це "Кишинів". Він став хабом для мешканців центральних та південних регіонів. Далі, за нашою статистикою, йдуть не аеропорти, а автобусні тури (14%). Приблизно стільки ж (приблизно 14% клієнтів) обирають тури із Жешува, десь 8% - решту аеропортів Польщі (в Кракове, Варшаве, Катовіце, Гданське, Познані), 3% – аеропорти Румунії (Сучава, Яси, Бухарест, Клуж). Також ми пропонуємо трансфер до аеропорту - за бажанням туристів привезуть прямо до терміналу. Ми прораховуємо ситуацію на кордоні і робимо виїзд заздалегідь, щоб наші туристи завжди вчасно потрапили до свого літака.
- Наскільки сталий попит з боку українців, які наразі знаходяться в країнах Європи?
- Українці, які фізично знаходяться за кордоном, є і залишаються нашими клієнтами.
Здебільшого вони обирають українського турагента, до якого лежить серце, з яким працюють вже багато років. Але вони мають змогу купувати тури того чи іншого напрямку в країні перебування.
До речі, ми ніколи не продавали лише "повні тури". У нас також є такий продукт як "лише готель", і зараз ця опція дуже популярна серед українців за кордоном.
- Кого більше серед ваших клієнтів у країнах Європи: українців чи місцевих мешканців?
- Більше місцевих у кожній країні присутності. В країнах Балтії, зокрема, дуже низький відсоток українських туристів вилітають, тож тут серед клієнтів понад 90% місцевих. У польському відділенні однозначно домінують поляки – понад 65%. Але саме у Жешуві – це 90% українці. Ми маємо спеціальні партнерські умови з цим аеропортом спеціально для українських туристів. Тобто кожен наш крок однозначно розширює опції для українських туристів, і це важливо, та ми розвиваємося як локальний туроператор на всіх ринках присутності, розвиваємо кожен ринок під місцеву цільову аудиторію.
- Наскільки вподобання, наприклад, поляків чи румунів відрізняються від запитів українців?
- Трошки відрізняються по кожній із країн, але №1 і №2 залишаються без змін - Туреччина та Єгипет. А от, приміром, Адріатика не користується популярністю в Румунії, тоді як у Польщі на неї великий запит. Перед тим, як входити в ту чи іншу країну, ми дуже ретельно вивчаємо тренди, менталітет і, звісно, дослухаємося до точки зору наших співробітників, враховуємо їхню експертизу.
- Яка глибина бронювання цього сезону в Європи та Україні?
- У нас багато людей проходять через піки емоційних атак, тому, звісно, глибина продажів в Україні значно менша, ніж у Європі, хоча і є розбіжності залежно від країни.
Якщо казати про цей рік в Україні, то середня глибина бронювання становить до 40 днів. Гарячі тури бронюють як і раніше, лише з поправкою на логістичні моменти, тобто не з сьогодні на завтра, а з сьогодні на через два-три дні. Бронюють також і на плюс два-три місяці. Середня глибина - орієнтовно 30-40 днів. Порівнюючи з минулим роком це позитивна динаміка, бо торік глибина була значно меншою, до 10 днів.
- А як порівняно з довоєнним змінився середній чек літнього туру з українських міст?
- Якщо казати про 2024 рік, то, звичайно, середній чек вищий, якщо порівнювати з довоєнним, передусім через ускладнену логістику та коливання цін на авіапаливо. За підсумками 2022-го він підвищився на 20%, зараз приблизно на 21-25% від чеку, який був до повномасштабного вторгнення. Але саме складова автобусного трансфера до аеропорту вильоту здорожчує тур не так багато, приблизно на 5-7%.
- Ви сказали, що глибина бронювання українців з України збільшилася і що це можна вважати дуже позитивним трендом. А обсяг таких туристів збільшився?
- Так, ми бачимо, як збільшилася кількість людей, які дозволяють собі відпочинок за кордоном. Але, щоправда, це ще досить далеко до відновлення обсягів. Якщо порівнювати 2023-й з 2021 роком, то показники менші в рази.
Однак вже торік кількість туристів зросла майже на 50% відносно 2022-го. І таку саму динаміку ми спостерігаємо у 2024 році. Підсумки підбивати ще рано, але вже бачимо, що на кінець року показники будуть навіть вищі.
Ми маємо повноцінно жити. Ми хочемо, щоб наші співвітчизники приділяли увагу своєму здоров’ю, зокрема й ментальному. Тому ми рекомендуємо людям, якщо є можливість, дбати про себе і трішки відпочивати, перезавантажуватися.
- Які країни та напрямки ви вважаєте перспективними для подальшої експансії?
- У найближчих планах - відкриття у Словаччині та Чехії компаній та старт операційної діяльності з зимового сезону. Далі у стратегії масштабування розглядаємо північні регіони Європи.
Ще плануємо активувати розвиток франчайзингової мережі турагенцій Join UP! to travel. На території України вже понад 130 франчайзингових агенцій під цим брендом. Також за останній час відкрито дві на території Молдови і буквально кілька місяців тому у Польщі. Ми раді старту їхньої ефективної роботи і, звісно, маємо план масштабування цієї мережі.
- Ви плануєте відкривати компанії у країнах північної Європи. А чи є на ринку зацікавленість у турах до Швеції влітку та країн Балтики через глобальне потепління?
- В нашому портфелі такого продукту немає, але ми стежимо за настроями споживача. На даному етапі літо у Норвегії - це більше індивідуальний відпочинок. Але якщо ми відчуємо, що ринок потребує масовості по тому чи іншому напрямку, то розробимо такий продукт.