Для реализации амбициозных планов привлекаем стратегического инвестора, это даст возможность группе Meest значительно ускориться в развитии и динамике – акционер Meest China Лысенко
Эксклюзивное блиц-интервью с акционером Meest China Вячеславом Лысенко
(подается на языке оригинала)
Текст: Алена Манжело
- "Нова Пошта" з 1 жовтня підвищила в середньому на 10 грн свої тарифи, "Укрпошта" оголосила, що до кінця 2024 року підвищення не буде. Що станеться з тарифами групи Meest?
- Збільшувати не будемо. Докладемо всіх зусиль, аби втримати тарифи без змін до кінця 2024 року.
- Готується законопроект щодо оподаткування посилок з-за кордону на суму до EUR150, які наразі не оподатковуються. Необхідність такого кроку пояснюють тим, що це, мовляв, дасть змогу уникнути перекосів в оподаткуванні. Якою є ваша позиція?
- Поставте головне питання – хто є користувачем послуги "посилка з-за кордону до EUR150"? Ми робимо аналітику й бачимо: можливість замовити у посилці товари до EUR150 без оподаткування на сьогоднішній день - чи не єдина можливість для українців з прошарку, який ледь зводить кінці з кінцями, придбати на західних маркетплейсах необхідні товари. До того ж без націнки +80-100% локальних рітейлерів.
По тій статистиці, яку ми бачимо, більш як 40% замовників таких посилок – це жінки, котрі купують е-commerce за кордоном повсякденну недорогу одежу своїм дітям, іграшки, доступні предмети побуту, в тому числі за акційними пропозиціями. І серед них – дружини загиблих військових, ті, хто втратив єдиного годувальника родини.
Майже 80% посилок у цій категорії – замовлення на суму не більш як EUR40. Це дані аналітики, а вона – річ невблаганна.
Далі. У цій категорії дружини військових, які купують те, чого потребують їх чоловіки на фронті. Наприклад, якісні "берці". Так, вони, для прикладу, коштують EUR120 – але ж витривалі, міцні, зроблені в США. Військовий їх зможе носити два роки - не менше, його ноги будуть захищені від вологи, холоду, перебуватимуть у комфорті. Знову ж таки, військові собі замовляють речі в таких посилках. Люди власним коштом купують пропелери до дронів, запчастини до РЕБ, передають на фронт.
В останні два-три місяці, після російських атак на енергосистему, спостерігаємо значне зростання замовлень на павербанки, ecoflow, накопичувачі, акумулятори, запчастини до домашніх СЕС, ВЕС - і все це їде в Україну в посилках до EUR150. І знаєте чому люди замовляють це за кордоном? Тому що аналоги в українських ритейлерів коштують на 80-120% дорожче. Звісно, рітейлери в гніві, що їхній товар лежить на складах, а наші розумні люди, котрі чудово знають англійську мову, закуповують все це без переплат.
Погоджусь, абсолютно з моєї точки зору справедливе спостереження. Адже так само з-за кордону ми замовляли деталі для домашньої СЕС. Ціни в України набагато вищі, ніж на закордонних e-commerce майданчиках…
Може вийти так, що ініціатори податку на посилки вартістю нижче EUR150 обкладуть податками найбідніші верстви населення – жінок, вдів, матерів, на додачу військових, волонтерів! Це може зіграти на руку великим гравцям, котрі не хочуть знижувати ціни на локальному ринку. Звучить аргумент, що нібито під виглядом посилок в категорії до EUR150 іде контрабанда. Але це повна брехня. Усі товари, які везе пошта, які веземо ми, проходять митницю, рентген-апарат, в програмне забезпечення якого вмонтовано аналітичну програмц за ризиками. Вона відстежує ризикові товари. Таким чином, ризик ввезення контрабанди в посилках мінімальний.
У мене питання – чому треба збирати податки за рахунок бідних і військових? Чому знову відмовилися від ідеї брати податки з власників маєтків, автомобілів класу luxury?
- За вашими оцінками, скільки посилок в категорії до EUR150 ввозиться в Україну всіма поштовими операторами?
- Йдеться про декілька мільйонів на місяць. (Народний депутат Ярослав Железняк (партія "Голос") повідомив, що в першому півріччі 2024 року до України надійшло 33,9 млн посилок. Із цієї кількості в режимі оподаткування було ввезено лише 270,6 тис. посилок на 27,7 млн грн, що становить 0,8% від загальної кількості, без оподаткування - 33,6 млн посилок на 30,3 млн грн. Железняк допускаю, що за весь 2024 рік кількість відправлених в Україну посилок сягне 68 млн - на 24% більше, ніж минулого року. У 2023 році, за даними нардепа, до країни надійшло 51,9 млн посилок - ІФ-У.)
- Якщо оподаткування буде запроваджено, кількість посилок значно скоротиться? Що відбудеться?
- Власне, є ризик і він доволі високий, що взагалі все стане. У нас не впроваджені та відсутні програмні продукти, які б давали змогу обслуговувати таку кількість операцій з оподаткування на митниці в автоматизованому режимі. Тобто, якщо завтра ініціативу буде впроваджено, післязавтра митниця припинить працювати. І взагалі ніхто нічого не зможе ввезти з-за кордону в посилках – ні менш як EUR150, ані дорожче.
Наведу, можливо, поганий приклад, Білорусь, яка спробувала запровадити аналогічне регулювання, натомість мусила від нього відмовитися банально через те, що в них зупинилася вся митниця. Інфраструктура країни виявилася не готовою до цього, а запровадження належного адміністрування могло коштувати стільки, що перекривало позитивний ефект від додаткових надходжень в бюджет.
Ну що ж, якщо це вдасться, повториться ситуація, що сталася після повномасштабного вторгнення в Україну, коли запровадили обов'язкове декларування гуманітарних товарів. Усі благодійні фонди, усі, хто волонтерив, були змушені займатися бюрократією, декларувати всі гуманітарні грузи перед тим, як їх ввозити. І ви ж пам'ятаєте, що вся гуманітарна допомога тоді просто зупинилася. Хто постраждав? Армія та військові, оскільки завезти для них гуманітарну допомогу було просто неможливо деякий час. Так само, як зараз про контрабанду в посилках розповідали, що хтось перепродує автомобілі. Ну, вибачте, може й мали місце такі випадки, але їх було одиниці. А ось труднощі, що позначилися і на військових, і на ситуації, в результаті були численні! У нас автомобілі, які ми везли для фронту, стояли місяць. Ми не могли їх передати хлопцям.
- В'ячеславе Вікторовичу, в пресі нещодавно з'явилась інформація щодо планів групи Meest здійснити потужну експансію в шість країн у Центральній та Східній Європі. Повідомлялося, що Meest щороку до 2028 року інвестуватиме $18 млн в розбудову власної мережі в ЄС, загалом $72 млн. Минулого року в інтерв'ю нам ви казали, що, маючи міжнародну ліцензію, компанія, як і "Укрпошта", співпрацює зі Всесвітньою поштовою спілкою (ВПС, наразі об’єднує 192 країни світу, в яких працює через призначених операторів, зазвичай державних. Мережа ВПС налічує 760 тис. поштових відділень по всьому світу з 5,3 млн співробітників - ІФ-У). З цього можна було зробити висновок, що робота з партнерами закриває всі потреби і власна мережа в Європі Meest не потрібна. Що змінилося?
- Змінилась візія. Зараз ми готуємо компанію до того, щоб вона стала публічною і ми для її розвитку залучили потужні інвестиції. Потужний іноземний інвестор, який цінує наші напрацювання і досвід, зацікавлений у стабільному бізнесі, який наша компанія побудує в Європі.
- Це буде Private Equity для обмеженого кола венчурних фондів?
- Ні, плануємо залучити стратегічного інвестора.
- Ведете перемовини?
- Дивіться, поки що більше сказати не можу.
- Яку долю акціонерного капіталу може запропонувати група Meest стратегічному інвестору?
- Нічого не можу вам сказати, я вже й так сказав трошки більше. Ця інформація ще невідома ринку.
- Стратег, якого ви залучаєте, він зі сфери логістики, профільний для вас?
- Саме так.
- Угоду може бути закрито в 2024 році?
- Думаю, що не раніше 2025 року.
- У травні 2024-го Meest International запустила новий логістичний центр поблизу м. Дембіця в Польщі за 170 км від кордону. Хаб на 8 тис. кв. м спроможний обробляти 5 тис. посилок на годину. Інвестиції – понад EUR8 млн. Чи плануєте відкривати хаби в сусідніх з Польщею кранах?
- Дивіться, ми вже маємо хаби в декількох країнах Європи – там, де у нас йдуть великі міжнародні потоки. Група Meest обслуговує ринки 90 країн світу. Ми продовжуємо вибудовувати міжнародну логістику. Фактично ми - єдина українська компанія, яка вибудовує логістику з обслуговування міжнародного трафіку. Наша система розвинулася вже давно – ми обслуговуємо, ми з'єднуємо, для прикладу, США та Італію, Іспанію, Німеччину, інші країни. Тобто ми є міжнародним логістичним оператором в повному розумінні цього слова. Маємо амбіції конкурувати з DHL, TNT, іншими світовими операторами. Щороку e-commerce додає +28% у фізичному вираженні. Ми хочемо, щоб темпи нашого зростання давали можливісь крокувати в ногу з цією динамікою.
Усюди, де ми представлені, наш пріоритет у працевлаштуванні – українці: в Канаді, США, у Європі – всюди, де працює група Meest.
Маємо величезні плани. Розглядаємо створення last mile у країнах Європи. Створюємо власну міжнародну платіжну систему. Розвиваємося в країнах Африки і на 9 нових для нас ринках.
Для реалізації амбітних планів ми й залучаємо стратегічного інвестора. Це дасть нам змогу значно прискоритися в розвитку та динаміці як міжнародній компанії з українським корінням.