Резкие изменения правил регулирования альтернативной энергетики негативно отразятся на инвестклимате Украины
(подается на языке оригинала)
Більшість членів Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки не підтримують новий законопроект про зміни у правилах регулювання відновлюваної енергетики. Про це йдеться у відкритому листі, підписаному головами підкомітетів та народними депутатами.
Вони вважають, що робити будь-які заяви щодо зміни існуючої політики держави без детальних розрахунків наслідків таких рішень - неприпустимо. Зміни до закону про альтернативні джерела енергії можуть погіршити умови для інвесторів у сфері розвитку відновлювальної енергетики та зменшать обсяг інвестицій в Україну.
Щодо дотримання Україною інвестиційних зобов’язань, виконання умов Угоди про асоціацію з ЄС та цілей сталого розвитку та розвитку проектів відновлювальної енергетики.
Будучи глибоко занепокоєними нещодавніми заявами щодо ймовірної зміни регулювання підтримки проектів відновлювальної енергетики, непослідовністю заяв та занепокоєнням інвесторів, котрі інвестували в зелену генерацію в Україні, наголошуємо на наступному.
Україна має значний потенціал відновлювальної енергетики, який складає близько 100 млн тонн умовного палива (т.у.п), але для його максимально ефективного використання потрібно залучати інвестиції. Згідно з "Національним планом дій із відновлюваної енергетики на період до 2020 р.", частка відновлюваних кінцевому обсязі енергоспоживання повинна досягти 9,1 % в 2018 р., 10,1% в 2019 та 11% у 2020р. Кінцева мета 11% відповідає зобов'язанням України, взятим на себе відповідно до угоди про приєднання до Європейського енергетичного агентства, зокрема з метою імплементації Директиви 2009/28/ЄС від 23 квітня 2009 р. про заохочення до використання енергії, виробленої з відновлюваних джерел. Повна реалізація зазначеного плану вимагатиме близько 16 млрд доларів інвестицій: 8 млрд з яких повинні бути спрямовані виробництво електроенергії; 7 млрд - для опалення та охолодження; 0,6 млрд - транспорт.
Запровадження "зеленого" тарифу в Україні, ставки якого були вище середнього рівня аналогічних у більшості європейських країн, та послідовна покращення інвестиційного клімату, дозволила Україні залучити в альтернативних джерел енергії близько 700 мільйонів євро інвестицій та довести встановлену потужність генерації електроенергії з відновлюваних джерел до 1 375 МВт. Але, враховуючи сучасні реалії, зазначені темпи розвитку сектору є доволі повільними з огляду на взяті Україною зобов’язань перед європейською спільнотою. Однією з ключових проблем такої ситуації є занепокоєння інвесторів у відсутності прогнозованості, стратегічної стабільності та гарантій від країни інвесторам. Саме тому, позиціонування України, як надійного та послідовного партнера в сфері розвитку відновлювальної енергетики є пріоритетом та ключовим стратегічним орієнтиром до моменту досягнення 11 % у кінцевому обсязі енергоспоживання та до 2029 року (термін дії закінчення "зеленого тарифу").
Зміни існуючого регулювання негативно вплине на:
1. На виконання Україною інвестиційних зобов’язань, які були взяті після підписання Закону України "Про ринок електроенергії", де встановлено фіксований "зелений тариф" до 2029 року.
2. Репутацію України, як надійного бізнес партнера. Навіть будь-яка дискусія в стінах Верховної Ради щодо зміни існуючих умов в секторі відновлювальної енергетики вже сприймається багатьма інвесторами вкрай негативно.
3. Виконання взятих зобов’язань, відповідно до угоди про приєднання до Європейського енергетичного агентства, зокрема з мстою імплементації Директиви 2009/28/ЄС від 23 квітня 2009 р. про заохочення до використання енергії, виробленої з відновлюваних джерел.
4. Виконання цілей Паризької кліматичної угоди.
Враховуючи зазначене вище, ми вважаємо неприпустимим робити будь-які заяви щодо зміни існуючої політики держави, які покликані погіршити умови для інвесторів у сфері розвитку відновлювальної енергетики України до 2029 року.
Не виключаючи можливості внесення змін до законодавства та впровадження найкращих світових практик, вважаємо неприпустимим робити будь-які заяви щодо зміни політики Україні у сфері стимулювання розвитку відновлювальної енергетики без ґрунтовних економічних досліджень потенційного ефекту від подібних кроків.
З повагою,
Народні депутати України,
члени Комітету Верховної Ради України з
питань паливно-енергетичного комплексу,
ядерної політики та ядерної безпеки:
Н.В. Кацер-Бучковська
О.П. Лівик
О.М. Рябчин
В.В. Бандуров
М.Л. Бондар
О.С. Ксенжук
Єфімов М.В.
Голуб В.В.
Войціцька В.М.
Молоток І.Ф.
Єднак О.В.