Інтерфакс-Україна
11:35 13.05.2025

Автор ІРИНА ЖДАНОВА

Наука, мистецтво і відновлення для дітей: навіщо мережеві моделі освіти Україні?

3 хв читати
Наука, мистецтво і відновлення для дітей: навіщо мережеві моделі освіти Україні?

Ірина Жданова, засновниця Наукового ліцею Чурюмова, виконавча директорка ГО "Фонд "Відкрита політика", канд. істор. наук

 

Коли я активно працювала в робочих групах в парламенті і в Міністерстві освіти щодо адвокації спеціалізованої наукової і мистецької освіти, ми активно просували ідею, щоб в стандартах було прописано як окремий індикатор інтеграцію мистецтва і математики. На жаль, нас тоді не підтримали і забанили цю ідею. Як  і пропозицію щодо ментального здоров'я. Після повномасштабного вторгнення лише лінивий освітній експерт сьогодні не говорить як важливо поєднувати навчання і психо-емоційне відновлення учнів. А от тема інтеграції - звелась до STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) підходів. Які ризики і навіщо потрібно пілотувати мережеві моделі освіти, які інтегрують науку, мистецтво і ментальне здоров’я?

 

В чому ризик інтеграції  науки і мистецтва через  STEAM?

В тому що будуть знищені як окремі предмети фізика, хімія, біологія, астрономія (остання й так давно знищена в школах). У кращому випадку учні матимуть дуже загальні поверхневі уявлення з цих предметів. А під красиву упаковку STEM закуплені лабораторії та інтерактивні дошки  через “своїх” провайдерів в обрані опорні школи. Сучасне обладнання & приріст знань - це не лінійна залежність. Мистецтво/Art  в більшості випадків виключають з цього підходу.

Що робити місцевим  школам в сільських, прифронтових громадах, у невеликих містах? Очевидно, що рівень знань з цих предметів буде і далі катастрофічно падати за винятком небагатьох спеціалізованих шкіл в містах-мільйонниках, які спрямовані на перемоги в олімпіадах і залученні дітей. Там є батьки, які усвідомлюють навіщо природничі дисципліни, математика.  До таких батьків і я колись себе відносила. Тому діти вчились в Київському науково-природничому ліцеї 145. Зараз мої діти вже дорослі. І легко та успішно  реалізують свої фундаментальні знання в дуже різних сферах не у містах-мільйонниках.

Я ж навчалась в школі в невеличкому містечку Черняхів і одночасно у заочній республіканській фізмат школі. Заочний формат забезпечував доступ до такої інакшої поглибленої освіти. У сучасних умовах цей заочний формат (доступ)  може замінити онлайн навчання в поєднанні з офлайн сесіями-таборами в безпечних громадах.

Потрібно шукати нові інноваційні мережеві моделі.

Гнучкі, з колабораціями з іншими установами, державними, громадськими, приватними. Серед цього калейдоскопу можливостей - табори в безпечних громадах, де поєднується оздоровлення та розумний відпочинок, вивчення природничих предметів, експерименти з мистецтвом і психо-емоційним відновлення. Вони мають розбудовуватись як відкриті мережі. Мережеваосвіта прописана в Законі “Про освіту”.

Саме таку модель команда Наукового ліцею-пансіону ім. Чурюмова  буде тестувати в липні з учнями 1-8 класів в безпечні громаді в Карпатах.  Буде 9 експериментів, астрономічні спостереження і 5 музичних майстерок за Орф-методом. Це все в колаборації з академічними державними науковими установами в Києві і приватною ініціативою “Співоча майстерня” в Чернігові.

Плануємо це все далі описати в моделі. Щоб наші пропозиції були не лише в архівах робочих груп в парламенті і Міністерства освіти, а й працювали в місцевих громадах.

Де взяти гроші?

Фінансування щедро дають на такі проекти донори. Не всі ці гроші навіть використовуються. Кошти  на оздоровлення і відпочинок дітей можна знайти (запланувати) в місцевих бюджетах окремою статтею. В нашому випадку це оплачують замовники освітніх послуг - батьки. Інакше моделювання буде залежати від примхів донорів і чиновників. Але ця модель не є надто дорогою для місцевих громад, якщо її масштабувати.

Головне.

Не гроші. І не закони. А розуміння важливості моделювання альтернативних  мережевих форм  освіти і відновлення дітей.  Не шукати причини чому це  неможливо зробити, пропонувати що і як можна зробити. Робити.

 

 

 

ОСТАННЄ

ГАЛИНА ЯНЧЕНКО

Більше працівників на оборонних заводах - більше української зброї на фронті. Верховна Рада прийняла законопроект

ВІКТОР СМАЛЬ

Лісова декомунізація. Як ми створюємо національний природний парк, "репресований" майже століття тому

МИКОЛА ФІЛОНОВ

Цифрове майбутнє вже тут

МИХАЙЛО ЦИМБАЛЮК

Освіта під ніж економії

СЕРГІЙ ЧУБУКОВ

Уроки дружби. На що варто звернути увагу, якщо ваша дитина 1 вересня не сяде за шкільну парту

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Надто велика, щоб так метушитись

ВАЛЕРІЯ КОВАЛЬ

5 000 грн на Пакунок школяра у Дії: як отримати кошти на підготовку дитини до школи

ВОЛОДИМИР БОРЕЙКО

Чому Міндовкілля гальмує занесення рідкісних рослин до Червоної книги?

АЛЯ БОНДАРЕНКО

Як повномасштабна війна змінює освітні потреби українців

АНДРІЙ ХОРКАВИЙ

ESG у дії: як KLR Bus трансформує транспортну галузь України

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА