Глава наблюдательного совета Укрзализныци: многомиллионная зарплата в обмен на миллиардные провалы
Александр Каленков, президент ОП "Укрметалургпром"
(на украинском языке)
Хафер Гепард заявляє, що світові контейнерні оператори та Американська торгова палата блокують підвищення вантажних тарифів УЗ. Але давайте чесно - головна проблема не в іноземному бізнесі та навіть не у вантажних тарифах. Проблема — в самому голові Наглядової ради УЗ, який імітує діяльність та не вирішує системі проблеми УЗ.
Вантажний сегмент УЗ прибутковий: більш ніж +20 млрд грн чистого прибутку щороку (2023–2024). Але замість того, щоб знижувати питому собівартість, займатися раціоналізацією мережі і залучати більше клієнтів, виграючи конкуренцію у автотранспорту, УЗ намагається прикрити просто непристойно великі збитки від пасажирських перевезень неадекватною 37% індексацією вантажних тарифів (після більш ніж двократного підвищення в 2021-2022 рр.), яка вб’є конкурентоздатність української продукції. І голова Наглядової ради УЗ навіть не задається питанням, як це вплине на економіку України, які будуть наслідки від переходу вантажів на автодороги, а думає лише як забезпечити собі новий мільйонний бонус в найлегший для себе спосіб – щоб Уряд прийняв вбивче рішення про збільшення і так надвисоких вантажних тарифів.
За розрахунками ДП "Укрпромзовнішекспертиза" таке підвищення вантажних тарифів призведе до:
– мінус 96 млрд грн ВВП України
– мінус 36 млрд грн податкових надходжень
Це — пряма шкода економіці України в умовах війни.
На що варто звернути увагу Голові Наглядовоі ради, окрім як писати недолугі звернення до міжнародних контейнерних операторів, які формують для УЗ вантажну, а отже доходну базу:
- під -20 млрд грн щорічних збитків від пасажирських перевезень — роками немає не те що конкретного плану дій щодо вирішення питання збитковості пасажирських перевезень, що знищує майбутнє Укрзалізниці, немає навіть діалогу з урядом щодо компенсації збитків та лібералізації тарифів в цьому сегменті;
- режим неповного робочого часу для працівників, що зараз вводиться УЗ і може призвести до соціального вибуху, замість методичної роботи по скороченню "мертвих душ" та “родичів”, які існують лише на папері;
- витрати УЗ щороку зростають на мільярди гривень, а ефективність падає - загальні витрати за 9 міс. 2023 становили 60 млрд грн, а за 9 міс. 2024 вже близько 77 млрд грн. Де робота з оптимізації ключових витрат?
- вантажі масово тікають на авто, але немає жодної програми повернення вантажів на залізницю, % вантажів на авто в 2024 році зріс до 38% порівняно з 33% в 2020 році (частка залізниці впала з 67% до 63%);
- 63% колій УЗ генерують -16 млрд.грн. збитків, а Наглядова Рада навіть і не піднімає питання щодо оптимізації малодіяльної інфраструктури або запровадженню додаткової плати за її використання;
- мільярдні втрати УЗ через податок на землю під коліями, і жодної ініціативи від Наглядової Ради, хоча це пряме завдання наглядової ради — формувати політику підприємства та вирішувати глобальні системні проблеми.
Це не нагляд — це імітація діяльності. Якщо в компанії, що претендує на стратегічну роль у відновленні країни, голова Наглядової рада роками не вирішує жодної системної проблеми — це непрофесійність, безвідповідальність і саботаж. Час чесно сказати: з таким головою Наглядова рада УЗ — не реформаторський орган, а гальмо розвитку.