Интерфакс-Украина
11:35 13.05.2025

Автор: ИРИНА ЖДАНОВА

Наука, искусство и восстановление для детей: зачем сетевые модели образования Украине?

3 мин читать
Наука, искусство и восстановление для детей: зачем сетевые модели образования Украине?

Ирина Жданова, основательница Научного лицея Чурюмова, исполнительный директор ОО "Фонд "Открытая политика", кандидат  исторических наук

(на украинском языке)

Коли я активно працювала в робочих групах в парламенті і в Міністерстві освіти щодо адвокації спеціалізованої наукової і мистецької освіти, ми активно просували ідею, щоб в стандартах було прописано як окремий індикатор інтеграцію мистецтва і математики. На жаль, нас тоді не підтримали і забанили цю ідею. Як  і пропозицію щодо ментального здоров'я. Після повномасштабного вторгнення лише лінивий освітній експерт сьогодні не говорить як важливо поєднувати навчання і психо-емоційне відновлення учнів. А от тема інтеграції - звелась до STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) підходів. Які ризики і навіщо потрібно пілотувати мережеві моделі освіти, які інтегрують науку, мистецтво і ментальне здоров’я?

 

В чому ризик інтеграції  науки і мистецтва через  STEAM?

В тому що будуть знищені як окремі предмети фізика, хімія, біологія, астрономія (остання й так давно знищена в школах). У кращому випадку учні матимуть дуже загальні поверхневі уявлення з цих предметів. А під красиву упаковку STEM закуплені лабораторії та інтерактивні дошки  через “своїх” провайдерів в обрані опорні школи. Сучасне обладнання & приріст знань - це не лінійна залежність. Мистецтво/Art  в більшості випадків виключають з цього підходу.

Що робити місцевим  школам в сільських, прифронтових громадах, у невеликих містах? Очевидно, що рівень знань з цих предметів буде і далі катастрофічно падати за винятком небагатьох спеціалізованих шкіл в містах-мільйонниках, які спрямовані на перемоги в олімпіадах і залученні дітей. Там є батьки, які усвідомлюють навіщо природничі дисципліни, математика.  До таких батьків і я колись себе відносила. Тому діти вчились в Київському науково-природничому ліцеї 145. Зараз мої діти вже дорослі. І легко та успішно  реалізують свої фундаментальні знання в дуже різних сферах не у містах-мільйонниках.

Я ж навчалась в школі в невеличкому містечку Черняхів і одночасно у заочній республіканській фізмат школі. Заочний формат забезпечував доступ до такої інакшої поглибленої освіти. У сучасних умовах цей заочний формат (доступ)  може замінити онлайн навчання в поєднанні з офлайн сесіями-таборами в безпечних громадах.

Потрібно шукати нові інноваційні мережеві моделі.

Гнучкі, з колабораціями з іншими установами, державними, громадськими, приватними. Серед цього калейдоскопу можливостей - табори в безпечних громадах, де поєднується оздоровлення та розумний відпочинок, вивчення природничих предметів, експерименти з мистецтвом і психо-емоційним відновлення. Вони мають розбудовуватись як відкриті мережі. Мережеваосвіта прописана в Законі “Про освіту”.

Саме таку модель команда Наукового ліцею-пансіону ім. Чурюмова  буде тестувати в липні з учнями 1-8 класів в безпечні громаді в Карпатах.  Буде 9 експериментів, астрономічні спостереження і 5 музичних майстерок за Орф-методом. Це все в колаборації з академічними державними науковими установами в Києві і приватною ініціативою “Співоча майстерня” в Чернігові.

Плануємо це все далі описати в моделі. Щоб наші пропозиції були не лише в архівах робочих груп в парламенті і Міністерства освіти, а й працювали в місцевих громадах.

Де взяти гроші?

Фінансування щедро дають на такі проекти донори. Не всі ці гроші навіть використовуються. Кошти  на оздоровлення і відпочинок дітей можна знайти (запланувати) в місцевих бюджетах окремою статтею. В нашому випадку це оплачують замовники освітніх послуг - батьки. Інакше моделювання буде залежати від примхів донорів і чиновників. Але ця модель не є надто дорогою для місцевих громад, якщо її масштабувати.

Головне.

Не гроші. І не закони. А розуміння важливості моделювання альтернативних  мережевих форм  освіти і відновлення дітей.  Не шукати причини чому це  неможливо зробити, пропонувати що і як можна зробити. Робити.

 

 

ПОСЛЕДНЕЕ

МАКСИМ ТКАЧЕНКО

Риски безопасности или поддержка Украины? Упрощаем законодательство для иностранных волонтёров

ВЯЧЕСЛАВ БУТКО

Как Россия изменила экономическую модель под нужды войны

ГАЛИНА ЯНЧЕНКО

Рада приняла реформу ГЧП — что изменится для бизнеса

ВИТАЛИЙ КОВАЛЬ

Украина создает Выплатное агентство

ВИКТОР СМАЛЬ

Лес по-европейски. Украина получила самую высокую оценку для экспорта древесины в ЕС: что это даст отрасли и бизнесу

ВЛАДИМИР БОРЕЙКО

КП "Плесо" уничтожило Синее озеро, превратив его в котлован с грязной водой

МУСА МАГОМЕДОВ

Отсрочка CBAM для Украины: не прихоть, а вопрос выживания

МИХАИЛ МИЩЕНКО

Лавров и русскоязычное население Украины

ИГОРЬ КОПЫТИН

Шансы на развитие. Что мешает росту оборонной отрасли и каких изменений требует ВПК

ВИТАЛИЙ КОВАЛЬ

Аграрная торговля Украина-ЕС: факты для честного диалога

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА