Интерфакс-Украина
12:16 21.07.2020

Автор: ДЕНИС ПАРАМОНОВ

Спрощена система оподаткування: драйвер для мільйонів підприємців

4 мин читать
Спрощена система оподаткування: драйвер для мільйонів підприємців

Денис Парамонов, член Української ради бізнесу, засновник SMK group

 

 

Карантинні обмеження, пов'язані з пандемією коронавирусу, негативним чином позначились на і без цього слабкій економіці України. За даними останніх досліджень різних аналітичних центрів, підприємства скоротили близько 15% своїх працівників, а ще приблизно 30% відправили у вимушені відпустки без збереження заробітної плати. За підсумками 2020 року, український бізнес очікує зниження доходів більше, ніж на 40% у порівнянні з попереднім роком.

Президент і уряд заявляють, що розробляють програми для залучення інвестицій і створення нових робочих місць і вживають заходів для загального пожвавлення економіки. Акцент робиться на реалізацію програми «Велике будівництво» і закон про «інвестиційних нянь». Тобто мова йде про великі проєкти із залученням і освоєнням значних за обсягом фінансових коштів. Це чудові плани, але чомусь забуті малий і середній бізнес, які поставлені в такі рамки, що змушені виживати, а не розвиватися. У той же час саме вони можуть і повинні стати драйвером у створенні нових робочих місць і залученні нових інвестицій в економіку країни. Не кажучи вже про збільшення надходжень до бюджетів всіх рівнів.

У розвинених країнах малий та середній бізнес забезпечують більше половини внутрішнього валового продукту і більшу частину нових робочих місць. Наприклад, в країнах ЄС на малих і середніх підприємствах працює 68% зайнятого населення, і вони виробляють 58% ВВП. В Італії на частку малого і середнього бізнесу припадає 95% від доходу держави. Це вражаючі цифри, і Україна може до них наблизитися, лише надавши можливості швидко розвиватися малому та середньому бізнесу.

Постійні зміни Податкового кодексу, відсутність механізмів підтримки та стимулювання малого бізнесу, недосконалість системи податкового адміністрування і контролю не дають можливості цієї галузі економіки проявити свій величезний потенціал. Президент і Уряд  постійно заявляють про бажання допомогти бізнесу і зберегти робочі місця або створити нові. Тут дуже важливо зрозуміти, що держава переважно не сама створює робочі місця. А бізнес в свою чергу має інвестувати, заробляти прибуток і сплачувати податки. Але є можливість знайти синергію для завдань бізнесу і держави. Для цього треба створити умови, щоб бізнес був зацікавлений у створенні робочих місць.

Такі рішення є. Це збереження спрощеної системи оподаткування і суттєве зниження податків на працю для підприємцiв. Зокрема, відміна ЄСВ. Остання теза часто наштовхується на критику через питання компенсаторів, але їх можна знайти у підвищенні ставок податків на активи підприємств і заможних громадян.

З іншого боку, у економіці розвинених країн є стійка тенденція до збільшення ступеню прозорості бізнесу. Тому виведення з тіні бізнес-операцій, сприяння декларуванню реальних доходів бізнесу – дуже важливе завдання для держави. Це не стільки збільшить надходження до бюджету, скільки змінить саму культуру ведення бізнесу та поставить у рівні умови всіх гравців ринку. Бо зараз ті, хто ведуть свій облік «прозоро» знаходяться у заздалегідь невигідних умовах.

Треба відзначити й те, що якщо бізнес має чіткий прибуток, то збільшення його оподаткування не приводить до закриття бізнесу. Просто власникові залишається менше прибутку, що неприємно, але не фатально. Від зміни моделі оподаткування у першу чергу страждають компанії, що користуються «схемами». Саме вони вимушені закриватися у першу чергу, бо сама «схема» втрачає сенс. Але треба розрізняти необхідність виведення бізнесу з тіні від поточної потреби поповнення бюджету. Перше – це довгострокова програма, що включає компенсації для бізнесу у зв’язку із поступовими змінами «правил гри». Друге – це вирішення поточної проблеми. І зробити це за рахунок зміни оподаткування, тим більш, у короткі строки – малоймовірно.

Оптимізована і правильно налаштована спрощена система оподаткування є найважливішою умовою для процвітання малого та середнього бізнесу в Україні. Вона має надавати можливість легко працювати реальному мікробізнесу, в той же час має мати запобіжники, щоб великий бізнес не міг використовувати її для мінізізації податків. Така справедлива модель призведе до значного поліпшення загального стану економіки країни. Крім того, масовість і соціальна значимість МСБ не менш визначальна, ніж суто фінансова. Адже мова йде про спроможність і благополуччя мільйонів самозайнятих громадян, їх працівників і родин.  

 

ПОСЛЕДНЕЕ

ОЛЬГА ЧЕПЕЛЮК

Учет социального измерения в энергоэффективности: новые инструменты и возможности для общин

ЮРИЙ ЩУКЛИН

Сигнал, от которого не удастся отмахнуться: без реформы железнодорожного транспорта железнодорожные перевозки не устоят перед новыми вызовами

МАКСИМ ТКАЧЕНКО

Риски безопасности или поддержка Украины? Упрощаем законодательство для иностранных волонтёров

ВЯЧЕСЛАВ БУТКО

Как Россия изменила экономическую модель под нужды войны

ГАЛИНА ЯНЧЕНКО

Рада приняла реформу ГЧП — что изменится для бизнеса

ВИТАЛИЙ КОВАЛЬ

Украина создает Выплатное агентство

ВИКТОР СМАЛЬ

Лес по-европейски. Украина получила самую высокую оценку для экспорта древесины в ЕС: что это даст отрасли и бизнесу

ВЛАДИМИР БОРЕЙКО

КП "Плесо" уничтожило Синее озеро, превратив его в котлован с грязной водой

МУСА МАГОМЕДОВ

Отсрочка CBAM для Украины: не прихоть, а вопрос выживания

МИХАИЛ МИЩЕНКО

Лавров и русскоязычное население Украины

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА